25 - 28 juli 2012, Brädholmen i Oskarshamn, Fri entré


tisdag 17 maj 2011

Möt den hemlighetsfulle Herr Erlandsson



Det här är den väldigt hemlighetsfulle Johan Erlandsson. Han bor i Kolberga med sin familj och är verkligen en man med många järn i elden. Han är exempelvis innebandytränare, politiker, brandman OCH egen företagare. Inte nog med det- han är även mannen bakom Hamnfestivalens omtyckta jippotävlingar.

Johan, jag har förstått att det nästan inte blev några jippotävlingar i år. Hur kommer det sig och vad fick dig att ändra dig?
Anledningen till att det nästan inte blev några jippotävlingar i år var helt enkelt att det tar väldigt mycket tid och att jag som ni redan vet, är engagerad i så mycket nu under sommaren.

Det var faktiskt AK (Anders Karlsson) som fick mig att tänka om. Det fanns ingen som var villig att ta över organisationen av jippotävlingarna efter mig och det hade haft följden att dessa hade uteblivit i årets Hamnfestival. Detta ville jag ju såklart inte, eftersom jippotävlingarna är ett väldigt roligt och omtyckt inslag i festivalen. Naturligtvis vill jag vara med och bidra till skapandet av ett kanon evenemang!

Du, det var tur att du ändrade dig! Vad kan du berätta om upplägget för årets tävlingar?
Det kommer i stort sätt att vara samma upplägg som tidigare år. Det vill säga - alla grenar är hemliga ända fram till tävlingsdagen. Ja, utom det traditionella kuddkriget på bommen såklart. Det är en given gren! Annars så kommer alla grenarna att vara vattenburna och deltagarna kan med andra ord inte vara rädd för att bli lite blöta!

Vi har även ett par överraskningar planerade, men dessa kan jag i nuläget tyvärr inte avslöja någonting om. Oskarshamnarna får helt enkelt komma ner till hamnen och se efter vad det är vi har att bjuda på!

Vad kommer det att vara för lag?
Det kommer att delta minst fyra lag med ett minimum av fem personer i varje lag. Tyvärr vill jag inte avslöja vilka lag som kommer att ställa upp, men jag kan lova att det garanterat kommer att levereras 45 minuter av fart och fläkt!

Du är ganska så hemlighetsfull tycker jag. Kan du avslöja vad första priset är då?
Haha ja kanske det, men du, det blir ju så mycket mer spännande då! Första priset är äran och en fin guldmedalj. Naturligtvis är äran att vinna Hamnfestivalens jippotävlingar det bästa priset man kan få!

OK… Varför tycker du att man ska välja att gå på Hamnfestivalen? Vad tycker du själv är det bästa med festivalen?
Det bästa är att det är fri entré och att alla har möjlighet att gå. Det är därtill ett kul evenemang och det finns garanterat något som tilltalar alla. Att man dessutom sponsrar kommunens föreningsliv gör ju inte saken sämre!

Jag tycker att Hamnfestivalen är en riktig Oskarshamnsfest- alla är ute och på gott humör. Om inte annat så tycker jag att man ska komma till festivalen för att njuta av den härliga stämningen och skratta åt folk som gör bort sig i jippotävlingarna!

I år genomförs Hamnfestivalen i samband med Sjöfartsdagarna, vilket är ytterligare ett evenemang som du är med och organiserar. Kan du berätta lite om detta och vad vi kommer att få se?
Ja, det är nytt för i år att Hamnfestivalen sammanfaller med Sjöfartsdagarna. Detta var ett medvetet beslut, eftersom vi tycker att de båda evenemangen kompletterar varandra på ett mycket bra sätt. Under Sjöfartsdagarna så kommer ett antal olika sorters båtar och skutor att besöka Oskarshamns hamn. Det kommer även att finnas företag på plats som ställer ut sina produkter, S/S Nalle kommer att vara öppen för visning, Sjöräddningen visar upp sig och Sjöfartsmuseumet är öppet för besökare. Dessutom så kommer det finns små radiostyrda båtar för barnen!

Det låter som det finns mycket spännande planerat för Hamnfestivalen och Sjöfartsdagarna. Det här ser vi verkligen framemot!



Missa inte startskottet för årets jippotävlingar! Var på plats i hamnen onsdagen den 27 juli kl. 19.00.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar