25 - 28 juli 2012, Brädholmen i Oskarshamn, Fri entré


måndag 9 juli 2012

Intervju med Oskar Lindwall


Hej Oskar! Vem är du? Berätta lite om dig själv. 
Hej. Jag är 22 år och älskar musik, tycker om idrott och och halvgillar ketchup.

Du har hållit på med musik länge och man kan väl nästan säga att du har vuxit upp med musiken. Stämmer det? Är din familj lika musikintresserade som dig? 
Både ja och nej. Intresset finns hos alla i familjen. Syrran sjunger mycket och Mamma är sångpedagog och musiklärare. Musiken var alltid en stor del hemma när jag växte upp, men jag började inte musicera själv förrän jag var 13-14!

Vad spelar du för slags för musik? 
Musiken som berör mig mest är blandningen av unplugged-musik och rock/pop-musik. Så rock/popband med akustisk gitarr!

Var finner du inspiration och vad lyssnar du själv på?
Inspiration till vad jag vill skriva om stöter jag på varje dag. Livet innehåller så många olika delar och upplevelser värda att berätta om, men jag tycker många gör det på ett så överdrivet sätt. Allt förstoras upp. Jag vill skriva texter som är realistiska. Konsten att kombinera det med rätt musik har artister som Mads Langer, Bruce Springsteen, Jason Mraz och Thomas Andersson Wij inspirerat mig i.

På Hamnfestivalen kommer du att uppträda med ett band. Villka är det? 
Det är några goda vänner till mig, Elgitarr: Marcus H Larsson Bas: Stefan Hammarlund Piano: Alexander Olsson Trummor: Johannes Andersson. Han var med i mitt första band för 7-8 år sedan så vi kan varandra vi det här laget.

Vad kan vi förvänta oss av din spelning på Hamnfestivalen? 
 Ni kan förvänta er en musikaliskt laddad och dynamisk akt som förhoppningsvis ska träffa rakt i hjärtat.

Du är ju Oskarshamnare och välbekant med Hamnfestivalen. Vad har du för relation till festivalen? Har du något speciellt bra minne från festivalen? 
Ja, det är då Oskarshamn får blomstra. Det är en glad atmosfär och jag tycker den är en väldigt viktig del av sommaren i Oskarshamn! Jag har många minnen av dagar med Hamnfestival, sol, vänner, glädje och bra musik. I sommar räknar jag med att det ska bli ännu fler dagar på den listan.

Hur ser framtiden ut för Oskar? Vad har du på gång? 
Just nu handlar det mycket om att etableras och få folk att bli intresserade av min musik. Jag har precis släppt singeln "TIME" på iTunes, Spotify och Facebook. Man får se vilka dörrar som öppnas, men jag siktar högt!


Slutligen 10 snabba-> 


Tidernas bästa låt är..... Remains of you - Mads Langer
Tidernas bästa band är.... Svårt! För tio år sedan hade jag svarat Limp Bizkit eller Linkin Park, men saker och ting har förändrats kan man säga. Haha.
Tidernas bästa kvinnliga artist är... Whitney Houston, när hon var som bäst var hon ruggigt duktig!
Tidernas bästa manliga artist är.... Bruce Springsteen, att en 63-årings musik kan tilltala så många olika generationer är otroligt! Jag ska till Ullevi 27 Juli!
Tidernas mest överskattade artist är.... Det känns fel att svara på, men jag förstår mig inte riktigt på Bieber-hysterin. Inte heller Takida. Om dom är tidernas mest överskattade får någon annan svara på
Om jag hade en superpower så skulle det vara.... Att inte behöva sova
Om jag fick byta liv med en känd artist för en dag så skulle jag välja.... Jag tycker Lisa Miskovsky är cool. Hon verkar inte låta det hon är bra på få styra livet, utan det hon tycker om!
Om jag bara fick äta en enda maträtt resten av livet så skulle jag välja.... Mormors köttbullar och potatismos!
Det bästa med Oskarshamn är... Att det finns, inte allt, men det man behöver. Plus att staden bär mitt namn.
Det bästa med Hamnfestivalen är.... Den mötesplats den har blivit!



Se Oskar onsdagen den 25 juli kl. 22.00

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar